El-båt er framtiden

Tesla og andre bilprodusenter har satt fokus på en stor endring som vi har ventet på i mange tiår: å gjøre motoren 100% elektrisk. Den er mer stillegående, trenger ingen girkasse, rekkevidden begynner å nærme seg den som vanlige biler har, og viktigst av alt: den forurenser langt mindre enn en motor som bruker fossilt brennstoff. Den forurensende delen av den elektriske bilen ligger fortsatt i produksjonen, men jo flere som produseres, jo mindre energi kreves for å produsere hver av dem. Med andre ord, jo mer verden går over til elektriske motorer, jo bedre blir hver enkelt av dem for planeten vår. Det finnes et aspekt ved dette som har fått mindre oppmerksomhet: biler er ikke det eneste fremkomstmiddelet som kan bruke en elektrisk motor.

Havet trenger det like mye som veien

Havene våre sliter. Menneskelig aktivitet har fylt dem med hundretusenvis av tonn med plast og kjemikalier, og den evige støyen som vi sprer i havet forstyrret dyrelivet på mange måter. De fantastiske blåhvalene kommuniserer med vakre sanger som kan høres på mange mils avstand, men lyden fra motorer overdøver dem. De store korallrevene, som er bærere av en stor del av havets liv, blir bleket og visner bort som følge av kjemikaliene som dumpes i havet. El-motoren er langt mer stillegående, og avgir ingen kjemikalier. el-motorens energieffektivitet har blitt så godt at du heller ikke på havet trenger å bekymre deg for rekkevidde. Med smarte solcelleløsninger kan batteriet til og med lades mens båten er i bruk. Det er en utbredt misforståelse at det ikke er sol nok i Norge til å høste nok energi fra solceller, men sannheten er at med mer effektive teknikker har dette blitt en fullverdig energikilde også i denne delen av verden.

Grønn energi er trendy

Hvorfor har Tesla blitt en så populær bil? Det er mange som bryr seg om planeten vår, joda, men vi er mennesker: det viktigste er faktisk at den har blitt en trendy eiendel, et statusmerke. Det samme er i ferd med å skje i båtverdenen. Hvorfor ha en støyende, gammeldags motor når du kan gli gjennom bølgene lydløst, og med langt større energieffektivitet? Vi nordmenn kjøper stadig større båter, og en 30-fots yacht kan lett bruke 20-30 000 kroner på drivstoff på en sesong. Hva om du kun være uten den kostnaden, og samtidig ta vare på miljøet? Det er en vinn-vinn situasjon. Så gå til innkjøp av kapteinhatt, adidas sko og hvite shorts, og vær kaptein på din egen skute med god samvittighet. Elektriske båter har kommet for å bli.